Wczytuję dane...

Światła do jazdy dziennej LED, czyli co błyszczy na polskich drogach

Światła do jazdy dziennej LED, czyli co błyszczy na polskich drogach

Nowoczesne rozwiązania motoryzacyjne, którymi zasypują nas obecnie konstruktorzy i producenci samochodów nastawione są na poprawę komfortu jazdy i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na ulicach. Prawda jest jednak taka, iż wszystkie one pozostaną niczym, jeśli w odpowiednim momencie nie włączymy w proces kierowania pojazdem własnego rozumu i odrobiny troski o wszystkich użytkowników dróg.

 

Przez ostatnie lata eksperci polscy i zagraniczni przekonują, iż nowo tworzone przepisy mają zmniejszać ryzyko poważnych zdarzeń drogowych. Doskonałym przykładem jest regulacja narzucająca wszystkim kierowcom obowiązek jazdy z włączonymi światłami. Wielu kierowców, w myśl tej zasady, stosuje światła do jazdy dziennej LED, które są swoistą alternatywą dla świateł mijania. W jasnym blasku ledowych diod trudno czasem spostrzec ciemniejszą stronę drogowej rzeczywistości. Ta z kolei pokazuje, iż wielu kierowców nie dorosło jeszcze do pewnych rozwiązań. Pozostaje faktem lawina sytuacji, w których nieodpowiedzialni kierowcy jeżdżą na światłach do jazdy dziennej w nieodpowiednich warunkach. Gros z nich zadowala się również tanimi, źle zamontowanymi produktami bez homologacji. Najmniejszą w tym wypadku karą wydaje się mandat, ponieważ skutki takiego postępowania mogą być o wiele tragiczniejsze.

Światła do jazdy dziennej a prawo drogowe

Określanych skrótem DRL - daytime running lights, czyli świateł do jazdy dziennej możemy używać jedynie w dzień, w normalnych warunkach atmosferycznych. Powinny one ustąpić miejsca innym światłom po zmroku, w tunelu, podczas deszczu lub mgły.

 

Należy podkreślić, iż wciąż wielu kierowców zapomina o wyłączeniu DRL-ów w odpowiednim czasie, co jest nie tylko przejawem skrajnej nieodpowiedzialności, ale i jawnym łamaniem zasad prawa drogowego.

 

Przepisy dotyczące użytkowania świateł do jazdy dziennej mówią jasno:

  • powinny one włączać się wraz z odpaleniem silnika w samochodzie,
  • ich wyłączenie powinno nastąpić automatycznie po włączeniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych (chyba, że powyższych używamy jedynie do nadawania krótkich, przerywanych sygnałów świetlnych),
  • gdy włączamy światła dzienne nie zapalają się przednie, boczne i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej (chyba, że mowa o pojazdach rejestrowanych po 31 grudnia 2009 r.).

 

Mocne światła do jazdy dziennej LED

Prawo reguluje również kwestie związane z montażem świateł dziennych. W związku z czym wysokość, na której muszą się znajdować nie powinna być mniejsza niż 25 cm oraz nie większa niż 150 cm od ziemi. Ich odpowiednia odległość od bocznego obrysu pojazdu to maksymalnie 40 cm, a odległość wzajemna - co najmniej 60 cm.

 

Warto również wspomnieć, iż tylko te światła do jazdy dziennej, które posiadają homologację spełniają wymogi prawa drogowego. Najlepiej też realizują swoją funkcję i nie są przyczyną niebezpiecznych sytuacji.

Blaski i cienie LED-ów DRL

Choć wydaje się, że temat świateł do jazdy dziennej nie jest nowy, wciąż jeszcze sporo kierowców nie posiada ich w fabrycznym wyposażeniu swojego samochodu, bądź nieskorych jest do montażu produktów akcesoryjnych. Nie wszyscy wiedzą też, jakie korzyści płyną z zastosowania tego typu oświetlenia i czy to aby na pewno się sprawdza. Sprawa nie jest jednak jednoznaczna. Eksperci i użytkownicy widzą w tego typu rozwiązaniach zarówno zalety, jak i wady, co jednak nie zmienia faktu, iż dyrektywy UE nakazują krajom wspólnoty montowanie świateł do jazdy dziennej we wszystkich nowych modelach samochodów, które uzyskały homologację po lutym 2011 roku. Przepis ten oznacza swego rodzaju normalizację również na polskich drogach.

 

W kwestii oceny zasadności użycia świateł dziennych należy podkreślić, iż dobrze oświetlają samochód w warunkach normalnej przejrzystości powierza, nie oślepiając kierowców jadących z naprzeciwka. Uwaga! Zadaniem świateł dziennych nie jest oświetlanie drogi.

 

Dobrej jakości lampy ledowe są trwalsze niż zwykłe halogeny i dają jasne, przyjemne dla oka światło. Pobierają stosunkowo mało prądu, co pozwala zwiększyć nieco żywotność akumulatora. Warto jednak zaznaczyć, że oszczędności widoczne są dopiero przy dużych przebiegach. Światła LED dobrze się prezentują oraz wykazują dużą odporność na wstrząsy i uszkodzenia.

 

Wciąż dość dużym problemem wydaje się jednak ich cena. Pomijając fakt, iż nie wszyscy pozwolić sobie mogą na zakup samochodu fabrycznie wyposażonego w tego typu udogodnienia, przyznać trzeba, że również zakup części akcesoryjnych, dla wielu pozostaje w sferze pozabudżetowych wydatków. 

 

Światła do jazdy dziennej NSSC 506HP

Kilka wskazówek dla kupujących

Istnieje opinia, że światła do jazdy dziennej LED poprawiają wygląd pojazdu. Sprawiają, że prezentuje się nowocześniej i drapieżniej. Białe światło ledowych żarówek daje znacznie lepszy efekt wizualny, niż stosowane w niektórych samochodach fabrycznie lampy barwy żółtej. W takim przypadku istnieje możliwość ich wymiany.

 

Kierowcom samochodów niewyposażonych w DRL polecamy zestawy akcesoryjne marki AMiO, dostępne w naszym sklepie. Posiadamy dobrej jakości zestawy LED przeznaczone do samodzielnego montażu, dedykowane do wielu modeli pojazdów. Przy wyborze odpowiednich produktów, warto zwrócić uwagę na automatyczne mechanizmy zapewniające włączanie się świateł po przekręceniu kluczyka w stacyjce oraz wyłączanie ich gdy silnik gaśnie.

 

Uważajmy na gorszej jakości, tańsze zamienniki, które nie spełniają dobrze swojej funkcji, w konsekwencji utrudniając poruszanie się na drodze.