Uszczelki w samochodzie - jak się z nimi obchodzić i czym konserwować?

Uszczelki w samochodzie - jak się z nimi obchodzić i czym konserwować?

Stan uszczelek w samochodzie należy kontrolować praktycznie przy każdym myciu, jednak naszą szczególną uwagę powinny zwrócić w okresie jesienno-zimowym. Wszechobecna wilgoć bezpardonowo wdzierająca się przez uszkodzone uszczelki do pojazdów niejednokrotnie inicjuje proces korozji lub zwyczajnie znacznie go przyspiesza. Tym i innym niekorzystnym efektom nieszczelności można oczywiście zapobiec. Metody konserwacji uszczelek nie gwarantują ich wiecznego użytkowania. Pomogą jednak zachować je w dobrej kondycji i co najważniejsze odwleką czas ewentualnej dość kosztownej wymiany.

Problemy z uszczelkami

Diagnoza uszkodzonej uszczelki z reguły nie wymaga ingerencji fachowca. W większości przypadków jesteśmy w stanie samodzielnie zauważyć podstawowe oznaki ich wyeksploatowania. Pod wpływem skrajnych warunków atmosferycznych, takich jak wysokie temperatury z jednej i mrozy z drugiej strony, te części nadwozia mogą pękać, kruszyć się, a nawet łamać. Drastycznie zmniejsza się elastyczność ich struktury. Konieczność wymiany nie jest jedną przykrą konsekwencją takiej sytuacji. Wadliwe uszczelki prowadzą do zbierania się wilgoci wewnątrz samochodu, parowania szyb, czy nawet wdzierania się wody.

 

Niewielkie uszkodzenia jesteśmy w stanie skorygować sami. Niekiedy jest to jedynie kwestia ponownego umieszczenia uszczelki w rynience, z której wypadła lub oczyszczenia i udrożnienia elementu. Jeśli jednak dojdzie do uszkodzeń mechanicznych w samej strukturze, jedynym ratunkiem pozostaje wymiana. Warto więc jak najszybciej zadbać o stan gumy w uszczelce, dbając o zachowanie elastyczności materiałów i prawidłowe osadzenie uszczelek w prowadnicach.

Nasze rady w kwestii uszczelek

Zanim zdecydujemy się użyć któregokolwiek z dostępnych na rynku środków konserwujących, warto dobrze sprawdzić i przygotować powierzchnię elementu. Stratą czasu będzie nakładanie preparatu na poważnie uszkodzoną gumę. Kluczowe jest również regularne mycie i usuwanie zalegającego w uszczelce brudu, który w prosty sposób powoduje, iż ta staje się niedrożna i nie spełnia odpowiednio swojej roli.

 

Warunki naturalne, jak i nasze nieprzemyślane działania w znaczny sposób nadwyrężają stan niezabezpieczonych gum, w związku z czym pod żadnym pozorem nie wolno odrywać przymarzniętej do nadwozia uszczelki. Szarpanie się z unieruchomionymi drzwiami nie jest łatwym i przyjemnym zadaniem, zwłaszcza z rana przy minusowych temperaturach, a konsekwencje tego typu działań mogą okazać się katastrofalne. Już samo przymarznięcie uszczelki może świadczyć o jej złej kondycji. Kolejne gwałtowne próby otwarcia drzwi mogą spowodować większe ubytki, a w konsekwencji doprowadzić do całkowitej dewastacji elementu. W zimie warto zaopatrzyć się w różnego rodzaju odmrażacze minimalizujące szkody. Swoją drogą, dobrze zakonserwowana uszczelka w większym stopniu odporna jest na działanie mrozu.

 

Delikatnych działań wymagają też uszczelki przy szybach i szyberdachu. Otwieranie ich przy minusowych temperaturach niesie ze sobą ryzyko nadszarpnięcia struktury gumy. Dodatkowo, przy elektronicznych mechanizmach dojść może do spalenia silniczków, co zwiększa ewentualne koszty.

 

Rozsądne użytkowanie wydłuży żywotność uszczelek, jednak bez odpowiedniej konserwacji nawet najdroższe i najlepsze elementy nie będą miały szans.

Czym konserwować uszczelki w samochodzie?

Prace związane z zabezpieczaniem uszczelek powinny być poprzedzone dość dokładnym ich umyciem i osuszeniem. Dobrze jest również odtłuścić powierzchnię. Tylko wtedy preparaty, które zastosujemy najlepiej spełnią swoją rolę. Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów produktów. Polecamy te na bazie silikonu, których nakładanie jest nie tylko łatwe, ale i szybkie. Ich głównym zadaniem jest zwiększanie elastyczności struktury materiału, z jakiego wykonana jest uszczelka oraz zapobieganie przymarzaniu. Elementy wykazują również zwiększoną odporność na wilgoć. Rekomendujemy produkty znanych marek takich jak:

dostępne na stronie dwr.com.pl.

 

W zależności od indywidualnych upodobań i potrzeb możemy wybierać środki w sprayu lub w sztyfcie. Te pierwsze nakłada się bardzo szybko, jednak trzeba uważać, by przy aplikacji nie zanieczyścić innych powierzchni nadwozia. Nadmiar powstałej powłoki można zetrzeć szmatką. Sztyft zapewnia możliwość precyzyjnego działania w docelowych obszarach. Jednak jego użycie może być nieco bardziej czasochłonne.

 

Unikajmy domorosłych metod, zakładających zastosowanie pozostawiającej tłuste ślady wazeliny i uszkadzających powierzchnię uszczelki smarów.