Wczytuję dane...

Jak zapobiegać parowaniu szyb w samochodzie?

Zima nie jest ulubioną porą roku wśród kierowców. Można oczywiście znaleźć zapaleńców, którzy lubią poszaleć na drogach pokrytych warstwą śniegu. Jednak dla większości kierowców ta pora roku kojarzy się źle. Dlaczego? Zazwyczaj w tym okresie koszty utrzymania pojazdu wzrastają, co kilka sezonów trzeba kupić nowe opony, zapłacić za przechowanie starych, potrafią się także przydarzyć wpadki z rozładowanym akumulatorem lub zwierzętami chowającymi się w pobliżu ciepłego silnika.

Parowanie szyb – udręka kierowców

Każdy z nas spotkał się z problemem parowania szyb. Niektórym wydaje się, że sprawny mechanicznie samochód to gwarancja, że ten problem ich nie dotknie. Jest wręcz przeciwnie. Przyczyn parujących szyb może być naprawdę wiele. Jak wszyscy wiemy zimą na dworze występują dość duże wahania temperatur, przez co w samochodach gromadzi się wilgoć. Jest to jedna z wielu przyczyn parowania szyb. Bardzo często zimą do samochodu wnosimy śnieg, który później pozostaje na dywanikach i roztapia się. Zaleca się, więc wymianę dywaników na gumowe, gdyż jesteśmy w stanie bez problemu wylać z nich wodę. Warto co jakiś czas sprawdzać uszczelki przy drzwiach oraz klapie bagażnika; przez nie także często dostaje się niepożądana wilgoć do wnętrza pojazdu. Ważne jest też to, aby utrzymywać szyby w czystości, gdyż wilgoć wyjątkowo upodobała sobie zabrudzone szkło.

Jak pozbyć się wilgoci z samochodu?

Istnieją specjalne środki służące do zabezpieczenia tapicerki samochodu przed gromadzeniem się w niej wilgoci. Jeżeli zamierzamy już zapobiegać wilgoci w naszym pojeździe musimy być świadomi tego, że na nic będą nasze starania, jeżeli nie pozbędziemy się najpierw już obecnej wilgoci. W sklepach do kupienia są specjalne pochłaniacze wilgoci, które zawierają higroskopijne kryształy soli. Warto w tym momencie sprawdzić jeden z naszych bestsellerów -> Samochodowy pochłaniacz wilgoci Pingi wielokrotnego użytku <-

Zapchany filtr przeciwpyłkowy = zaparowane szyby

Kolejną z przyczyn parujących szyb w samochodzie może być zapchany filtr przeciwpyłkowy. Na jego stan powinno się zwracać uwagę zawsze przy serwisie klimatyzacji. Brudny i zapchany filtr znacznie wzmaga  parowanie szyb oraz utrudnia ich odparowanie. Zazwyczaj znajduje się on w podszybiu pojazdu, które także może być przyczyną parowania szyb, gdyż bardzo często znajdują się tam liście czy też woda. Panuje trend, w którym kierowcy demontują owy filtr na zimę, co jest bardzo dużym błędem, gdyż oprócz tego, że wyłapuje on zanieczyszczenia, to również neutralizuje zapachy przedostające się do wnętrza pojazdu. Istotnym jest, aby pamiętać o wymianie wspomnianego filtra . Powinniśmy go zmieniać co 15-40 tys. km. Częstotliwość wymiany najczęściej zależy od tego w jakim środowisku poruszamy się naszym pojazdem. Jeżeli np. jeździmy po drogach polnych, zaleca się wymieniać filtr częściej. Przy okazji wymiany warto, także oczyścić cały układ recyrkulacji powietrza.

Awaria nagrzewnicy

Jeżeli w naszych samochodach wyczuwamy słodkawy zapach, a na szybach pojawia się tłusty nalot możemy być pewni, że uszkodzeniu uległa nagrzewnica. Warto też, wtedy sprawdzić czy ze zbiorniczka wyrównawczego nie ubywa płynu chłodniczego. Wymiana nagrzewnicy zazwyczaj wiąże się z demontażem całej deski rozdzielczej. Koszt wymiany to kilkaset złotych.    

Nieprawidłowa obsługa nawiewów

Przyczyną parowania szyb w samochodach może być także nieprawidłowa obsługa nawiewów przez kierowców. Podstawowym błędem jest włączanie wewnętrznego obiegu powietrza. Jeśli posiadamy klimatyzację wystarczy skierować nawiewy na przednią szybę. Nie mając klimatyzacji najlepiej zaraz po uruchomieniu silnika włączyć ciepły nawiew na przednią oraz tylną szybę i uchylić jedno okno, aby szybko pozbyć się wilgoci. Alternatywnym rozwiązaniem może być zakup gąbki lub ściereczki z irchy, by przetrzeć szyby. Wchłonie ona bardzo szybko wilgoć.