Dlaczego świece zapłonowe Denso Twin Tip to dobry wybór dla Twojego samochodu?

Funkcja świecy zapłonowej w silniku spalinowym

Silnik spalinowy przekształca energię cieplną, która powstaje w wyniku spalania mieszanki w jego cylindrach na energię mechaniczną. Gorące spaliny rozprężają się i wymuszają ruch osiowy tłoka w dół, zamieniany w obrót wału korbowego.

Proces spalania jest więc najważniejszym etapem w pracy silnika. Nieprawidłowe spalanie sprawia, że nie uzyskuje on wymaganych osiągów i powoduje wzrost emisji składników szkodliwych oraz zużycia paliwa.

Dlaczego świece zapłonowe Denso Twin Tip to dobry wybór dla Twojego samochodu?

Aby proces spalania przebiegał prawidłowo, powietrze musi być mieszane z paliwem w ściśle określonym stosunku. Ruch tłoka ku głowicy spręża mieszankę paliwowo - powietrzną i wtłacza ją do komory spalania. Powoduje to zwiększenie temperatury, ale nie na tyle, by zainicjować proces spalania. Z tego powodu dodatkową ilość energii cieplnej dostarcza się w postaci łuku elektrycznego, który generuje świeca zapłonowa.

Jakie cechy powinny mieć świece zapłonowe?

Trwałość i odporność mechaniczna

Obszar wewnątrz cylindra, w którym odbywa się spalanie, nie stwarza ku temu sprzyjających warunków. Świeca zapłonowa musi dostarczać iskrę zapłonową o określonej temperaturze, aby rozpoczynała miliony kolejnych procesów spalania.

Doskonała izolacja

Wysokie napięcie, jakie otrzymuje świeca zapłonowa w celu wywołania iskry zazwyczaj mieści się w przedziale od 10 000 do 40 000 tysięcy woltów, ale obecnym celem jest uzyskiwanie napięć 45kV lub wyższych. Poszczególne części składowe świecy muszą więc być dobrze izolowane, aby mieć pewność, że prąd o wysokim napięciu nie przedostał się na zewnątrz lub nie spowodował wewnętrznego zwarcia.

Odporność na wysoką temperaturę

Świece zapłonowe, a konkretnie ich elektrody, podczas bardzo krótkiego okresu występowania iskry zostają wystawione na działanie temperatury nawet do 10 000°C, natomiast podczas dłuższej pracy ich obudowy narażone są na temperatury ok. 3 000°C. Dodać tu należy również gwałtowne zmiany ciepła, na przykład gdy świeża mieszanka napływa do cylindra silnika i świeca zapłonowa jest gwałtownie chłodzona.

Szczelność

Procesowi spalania może towarzyszyć ciśnienie rzędu 5 MPa lub nawet znacznie wyższe. Dlatego świece zapłonowe pomiędzy korpusem a gniazdem w głowicy muszą być dobrze uszczelnione. Poza tym świeca zapłonowa powinna również posiadać wewnętrzną odporność na przenikanie gorących spalin o wysokim ciśnieniu pomiędzy różnymi jej elementami. W przeciwnym wypadku nastąpiłby spadek ciśnienia, a świeca zapłonowa uległaby uszkodzeniu.

Usuwanie osadów

Podczas pracy silnika powstaje wiele różnych zanieczyszczeń, w tym produkty spalania paliwa. Dlatego świeca zapłonowa musi być poddawana takiej temperaturze, by możliwe było wypalanie się tych osadów.

Podsumowanie

  • świeca zapłonowa musi być odporna na wysokie temperatury i ciśnienie,
  • świeca zapłonowa powinna odznaczać się wysoką izolacyjnością elektryczną,
  • świeca zapłonowa musi mieć zdolność szybkiego odprowadzanie wysokich temperatur.

Innowacyjne świece zapłonowe Denso

Firma Denso w 1949 roku została pionierem produkcji asortymentu o wysokiej jakości dla przemysłu motoryzacyjnego. Świece zapłonowe są jedną z głównych jej specjalizacji.

Silniki różnią się budową. Teoretycznie wymagają różnych świec zapłonowych, o innych cechach i parametrach. W celu zmniejszenia takiej różnorodności Denso dostarcza świecę zapłonową, która spełnia wyższe wymagania od określonych dla każdej grupy. W efekcie wystarczy tylko 35 rodzajów wysokowydajnych świec zapłonowych Denso TWIN TIP, aby pokryć zapotrzebowanie 90% rynku samochodowego. Zastosowano w nich innowacyjne elektrody o bardzo małej średnicy i z wysoką odpornością na zużycie.

Jak zbudowana jest świeca zapłonowa Denso?

Aby móc pracować w trudnych warunkach i spełniać wymagania eksploatacyjne, świece zapłonowe Denso składają się z następujących części:

Dlaczego świece zapłonowe Denso Twin Tip to dobry wybór dla Twojego samochodu?

(1) Korpus

Stanowi zewnętrzną osłonę, która otacza i podtrzymuje izolator, a także zapewnia mocowanie świecy do silnika.

(2) Uszczelka pierścieniowa

Hermetycznie uszczelnia styk korpusu świecy z silnikiem, zapobiegając wydostawaniu się jakichkolwiek gazów podczas sprężania i spalania.

(3) Izolator ceramiczny

Zapewnia izolację elektryczną pomiędzy zaciskiem, rdzeniem i elektrodą środkową oraz korpusem. Musi wykazywać właściwości izolacyjne przy zaledwie kilku milimetrach grubości. Aby zagwarantować żaroodporność, wytrzymałość mechaniczną i doskonałą izolację elektryczną, świece zapłonowe Denso posiadają izolatory wykonane z tlenku glinu o wysokiej czystości.

(4) Uszczelka pierścieniowa

Zapewnia hermetyczne uszczelnienie pomiędzy korpusem i izolatorem.

(5) Zacisk

Dostarcza napięcie. Świece zapłonowe Denso posiadają różnego rodzaju zaciski, które umożliwiają podłączenie każdego przewodu lub cewki zapłonowej.

(6) Rdzeń

Wykonany jest ze stali. Łączy zacisk z elektrodą środkową, umożliwiając przepływ prądu o wysokim natężeniu.

(7) Rezystor

Zwany tłumikiem, obniża wartość szczytową prądu iskry w celu zapobieżenia wybuchom pola elektromagnetycznego i szumom radiowym mogącym zakłócać działanie urządzeń elektrycznych w samochodzie. Świece zapłonowe Denso posiadają tłumiki wykonane z mieszanki szkła i proszku miedzianego.

Elektroda masowa (nr 10) jest przymocowana do dolnej, gwintowanej części korpusu, umożliwiając przepływ prądu elektrycznego przez silnik z powrotem do akumulatora.

(8, 9, 10) Elektroda środkowa

Jest wykonana z wytrzymałych na wysokie temperatury stopów niklu. Materiały te muszą być również wyjątkowo twarde i trwałe, aby wyeliminować erozję spowodowaną przez iskrę. Środkowa część elektrody (8) posiada miedziany rdzeń, mający na celu zwiększenie jej przewodności cieplnej.

Świece zapłonowe Denso - dla zwiększenia wydajności i trwałości - posiadają też elektrody środkowe z końcówką wykonaną z metali szlachetnych, które są jeszcze twardsze niż materiały tradycyjnie. Mogą one pracować w wyższych temperaturach przy zmniejszonym zużyciu oraz pozwalają na stosowanie mniejszych elektrod, co przekłada się na lepszą wydajność zapłonu.

(11) Elektroda masowa

Umożliwia przepływ prądu przez silnik z powrotem do akumulatora. Narażona jest na ekstremalne zmiany temperatury wewnątrz komory spalania. W większości przypadków używa się do jej budowy stop niklu i chromu, ale w celu wydłużenia żywotności może być do niej także dodawana platyna.

Świece zapłonowe Denso TWIN TIP

Jak wspomnieliśmy wcześniej, świece zapłonowe Denso zaopatrzone zostały w niewielkie elektrody. W świecach TWIN TIP elektrody te mają bardziej skoncentrowane pole elektryczne, co zmniejsza wymagane napięcie. Niewielka powierzchnia i masa ogranicza zjawisko wygaszania i umożliwia swobodny wzrost płomienia.

Dlaczego świece zapłonowe Denso Twin Tip to dobry wybór dla Twojego samochodu?

Takie ograniczenie rozmiarów elektrody powinno doprowadzić do zmniejszenia żywotności świecy. Zastosowane przez Denso materiały eliminują ten problem. Na bazie zdobytego doświadczenia i sukcesu osiągniętego przez świece zapłonowe Super Ignition z cienkimi elektrodami środkową i masową, Denso opracowało dwa rodzaje świec zapłonowych TWIN TIP:

Świece zapłonowe Denso Niklowe TT

Świece zapłonowe z tej grupy posiadają zazwyczaj elektrody o średnicy 2,5 mm. W produktach Denso zastosowano unikalny, opatentowany stop zawierający nikiel, krzem, itr i tytan. Ma on właściwości podobne do niklu, jednak jest o 80% bardziej wytrzymały na utlenianie i o 40% bardziej odporny na zużycie powodowane przez iskrę. Umożliwia to zastosowanie cieńszych elektrod o średnicy 1,5 mm i żywotności takiej samej jak w przypadku standardowych elektrod niklowych. Nowy stop niklu jest tańszy od metali szlachetnych, takich jak platyna czy iryd, co ma duże znaczenie dla wartości świecy dla użytkownika końcowego.

Świece zapłonowe Denso Iridium TT

Świece Iridium TT łączą podstawowe zalety niklowych świec TT i świec Super Ignition. Produkt ten stał się punktem odniesienia dla wszystkich irydowych świec zapłonowych. Technologia SIP w połączeniu z irydową elektrodą środkową o średnicy 0,4 mm tworzy unikalną świecę zapłonową, która przewyższa wszystkie inne technologie dostępne na rynku.

Dlaczego świece zapłonowe Denso Twin Tip to dobry wybór dla Twojego samochodu?

Specyfikacje przykładowych świec Denso Twin Tip

Świeca zapłonowa standardowa Denso K16TT TWIN TIP

  • średnica (mm): 14
  • elektroda: 1 elektroda masowa
  • odstęp pomiędzy elektrodami (mm): 1.0
  • uziemienie: elektroda niklowa - igłowa
  • rozmiar klucza mm: 16
  • specyfikacja: niklowe TT
  • kształt zacisków: pełny
  • długość gwintu (mm): 19

Świeca zapłonowa standardowa Denso W20TT TWIN TIP

  • średnica (mm): 14
  • elektroda: 1 elektroda masowa
  • odstęp pomiędzy elektrodami (mm): 0.8
  • uziemienie: elektroda niklowa - igłowa
  • rozmiar klucza mm: 20.6
  • specyfikacja: niklowe TT
  • kształt zacisków: przewód ze złączem zaciskowym
  • długość gwintu (mm): 19

Świeca zapłonowa standardowa Denso XU22TT TWIN TIP

  • średnica (mm): 12
  • elektroda: 1 elektroda masowa
  • odstęp pomiędzy elektrodami (mm): 0.8
  • uziemienie: elektroda niklowa - igłowa
  • rozmiar klucza mm: 16
  • specyfikacja: niklowe TT
  • kształt zacisków: pełny
  • długość gwintu (mm): 19

Świeca zapłonowa standardowa Denso XUH22TT TWIN TIP

  • średnica (mm): 12
  • elektroda: 1 elektroda masowa
  • odstęp pomiędzy elektrodami (mm): 0.8
  • uziemienie: elektroda niklowa - igłowa
  • rozmiar klucza mm: 16
  • specyfikacja: niklowe TT
  • kształt zacisków: pełny
  • długość gwintu (mm): 26.5

Autor tekstu: Joanna Lipińska

Doświadczony copywriter doskonale odnajdujący się w przestrzeni e-commerce. W swojej pracy stawia na rzetelną wiedzę oraz pasję do tworzenia tekstów wartościowych, ciekawych i przystępnych. W każdy projekt wkłada sto procent zaangażowania, pomagając wielu firmom skutecznie rozwijać biznes w Internecie. Początki przygody z pisaniem sięgające jeszcze czasów licealnych zapewniły solidne podstawy, które przekładają się na jakość i skuteczność jej obecnych działań w zakresie marketingu internetowego.

Może Cię także zainteresować

3M Company7TINADBLALCAAMIOATAS - PLAKATEAUTOMAXAUTOSOLBASEUSBLOOMBLOWBOLLBORYGOBOSCHCALIFORNIA SCENTSCARMOTIONCARPLANCASTROLCERAMIZERCHAMPIONCHEMNAFT QUALITIUMCOLLINITECOLOURLOCKDENSODISNEYDR MARCUSDRUCHEMA ORIGINALDURACELLDWREINPARTS AUTOMOTIVEELFELJOTFARENHEITFILTRONFINISH KAREFLASHFORDFORMULA 1FRESSOFROGUMGLIPTONEGM GENERAL MOTORS - OPELGOTIEGÓRECKIHEYNERHOLTSHOUSE DETAILINGK2 - MELLEKOCH CHEMIEKUFIETAKUKLAKUNAGONEKUNGSLABOLIQUI MOLYLOTOSMASNERMAXIFIMAZDAMEGUIARSMENZERNAMIX-PLASTMOBILMOJE AUTOMOTULMURSKAMYWAYNANOAUTONARVANEGOTTIOGNIOCHRONORLENOSRAMPHILIPSPINGIPK-MOTPOORBOYS WORLDPOXIPOLPRESTONEPRODIG TECHPURE CHEMIEQ11QUIXXRAIN-XREZAW-PLASTRING AUTOMOTIVERR CUSTOMSRUPESSENASHINY GARAGESOFT99SONAXSTANMOTTANNERS PRESERVETENZITEXTARTOTALTRWTUNGSRAMTURTLE WAXUTALVALEOVALETPROVERSACOVICTOR REINZVISIONVOICE KRAFTWESCOWUNDER-BAUMXERAMICYATO
Darmowa dostawajuż od 300 zł
Szybka wysyłkadostawa w 24h
30 dni na zwrotjasne zasady
Gwarancja jakościnajlepsze marki
Zapisz się do naszego Newslettera

I odbierz 5% rabatu na pierwszy zakup w sklepie.Co zyskujesz? Będziesz otrzymywać informacje o promocjach i nowościach w naszym sklepie.