Płyny chłodnicze

Płyny chłodnicze to preparaty odpowiadające za skuteczne i wydajne obniżanie temperatury silnika. Poszczególne ich odsłony przystosowane są do pracy w warunkach zimowych lub letnich. Skład dedykowanych do konkretnego sezonu płynów chłodniczych determinuje ich właściwości, wśród których dość istotne znaczenie ma temperatura zamarzania. Letni płyn nie posiada tak wysokiej tolerancji na mrozy, jak ten wykorzystywany w zimie, dlatego w celu uniknięcia ewentualnej awarii układu chłodzenia w pojeździe, należy pamiętać o sezonowej wymianie płynów chłodniczych.

Dobrej jakości płyny chłodnicze powinny zawierać najlepsze zestawy składników dodatkowych, które zapobiegają korozji silnika i elementów chłodnicy. W ofercie naszego sklepu zgromadziliśmy płyny chłodnicze dostosowane do każdych warunków atmosferycznych. W standardzie polecamy płyny przygotowane z glikolami etylenowymi i propylenowymi. Tańszy w produkcji glikol etylenowy charakteryzuje się wyższą temperaturą wrzenia i zapłonu oraz niższą lepkością. Droższy glikol propylenowy jest mniej toksyczny i nie krystalizuje się, lecz gęstnieje wraz ze spadkiem temperatury. Polecamy wysokiej jakości koncentraty i płyny chłodnicze Prestone, Petrygo, Borygo i K2.

Płyn chłodniczy – jakie ma zadanie i dlaczego jest tak ważny?

Pracy silnika samochodowego towarzyszy wysoka temperatura, której regulacja jest zadaniem płynu chłodniczego krążącego w układzie. Jak inne płyny eksploatacyjne pojazdu, tak i płyn do chłodnicy ma odpowiedni skład oraz wymagane właściwości. Jego formuła jest odporna na zamarzanie w niskich oraz wrzenie w wysokich temperaturach, dlatego lepiej niż woda radzi sobie ze schładzaniem silnika. Płyn chłodniczy pobiera ciepło z jednostki napędowej, a po schłodzeniu ponownie wraca do silnika. Obieg ten umożliwia równomierne i skuteczne obniżenie temperatury, prawidłową pracę układu napędowego oraz rozprowadzenie ciepła również w inne rejony pojazdu. Wytwarzane przez silnik ciepło dzięki krążącej w układach cieczy dogrzewa również wnętrze pojazdu.

Brak chłodzenia oznaczałby dla silnika poważne kłopoty, dlatego o dobry stan układu chłodniczego oraz jakość płynu należy troszczyć się systematycznie. Regularna wymiana chłodziwa oraz kontrola kondycji podzespołów chłodnicy to podstawa długiej i efektywnej eksploatacji samochodu.

Płyn do chłodnicy – skład i właściwości

W składzie różnych płynów chłodniczych wyodrębnić można najczęściej dwie bazy. Jedną z nich jest glikol etylenowy drugą glikol propylenowy. Każda z substancji po zmieszaniu z wodą prezentuje nieco odmienne właściwości w zakresie krystalizacji, odporności na ciepło, skuteczności jego odprowadzania oraz toksyczności. Płyny chłodnicze mogą zawierać również inną gamę dodatków. Ze względu na mniejszą toksyczność, tych antykorozyjnych znacznie więcej powinno znaleźć się w płynie na bazie glikolu propylenowego. Płyn chłodniczy może być również wzbogacony o substancje zabezpieczające układ przed tworzeniem się osadów, spowalniające starzenie się chłodziwa oraz środki antypienne.

Płyn do chłodnicy to substancja o właściwościach higroskopijnych. Zawarta w nim optymalna ilość wody pozwala na skuteczne chłodzenie silnika, przy jednoczesnej znacznej odporności na niskie i wysokie temperatury. Zaburzone proporcje wody w płynie mogą osłabiać działanie płynu poprzez zwiększenie skłonności do zamarzania lub obniżoną temperaturę wrzenia. Eksperci zalecają proporcję mniej więcej 32% wody oraz 68% glikolu. Dostępne na rynku koncentraty płynu chłodniczego powinno się jednak rozcieńczać zgodnie z zalecaniami producenta. Gotowy płyn do chłodnicy ma właściwie dobrane proporcje i nie wymaga żadnej ingerencji.

Jaki płyn do chłodnicy wybrać?

Rodzaj płynu chłodniczego dedykowanego do konkretnego pojazdu określony został w jego instrukcji obsługi. Jeśli samodzielnie nie jesteśmy w stanie odnaleźć wskazań producenta, warto poprosić o radę mechanika. W zakupie właściwego produktu z przyjemnością pomogą też nasi konsultanci. Zachęcamy do kontaktu i zadawania pytań.

Zastosowanie danego chłodziwa zależy między innymi od typu chłodnicy. Elementy miedziane mosiężne i aluminiowe wymagają aktywności różnych dodatków. Na rynku dostępne są płyny chłodnicze:

  • IAT – stosowane w starszych konstrukcjach, zdecydowanie mniej dopracowane pod względem technologicznym, charakteryzujące się między innymi zawartością krzemianów, które po wytrąceniu powodują spadek wydajności chłodzenia. Producent zaleca wymianę tego rodzaju płynu co 2 lata.
  • OAT – z zawartością kwasów organicznych chroniących układ chłodzenia do zastosowania między innymi w pojazdach z aluminiowymi chłodnicami. Płyn chłodniczy OAT zdecydowanie dłużej posłuży w układzie. Jego wymiana zalecana jest co 4-5 lat.
  • HOAT – nowoczesne mieszanki hybrydowe o dużym potencjale ochrony antykorozyjnej, z możliwością zastosowania jako zamienniki płynów IAT. W przypadku tego typu płynu producent przewiduje nawet 5 lat skutecznej eksploatacji.

Wybierając płyn chłodniczy, pamiętaj o jego sezonowych właściwościach. Przed zimą wymień płyn do chłodnicy swojego samochodu na ten, który wykazuje zwiększoną odporność na zamarzanie.

Płyn chłodniczy – zasady właściwej eksploatacji

Właściwy płyn chłodniczy w układzie to nie wszystko. Warto pochylić się również nad kwestią jego prawidłowej eksploatacji i odpowiedzieć na kilka związanych z nią pytań.

Czy można mieszać płyny chłodnicze?

W teorii mieszanie niektórych płynów do chłodnicy o podobnym składzie jest możliwe. W praktyce eksperci nie zalecają tego typu praktyk głównie ze względu na jakość i zawartość dodatków w różnych proporcjach. Po zmieszaniu wysokogatunkowego płynu z preparatem gorszej jakości skuteczność nowoczesnej formuły może zostać drastycznie osłabiona. W celu uniknięcia tego typu sytuacji, przed każdą wymianą płynu chłodniczego należy dokładnie przepłukać układ.

Jak sprawdzić poziom płynu chłodniczego?

Kontrola płynu chłodniczego jest bardzo łatwa. Wystarczy jedynie ustawić samochód na równym podłożu i sprawdzić poziom cieczy w zbiorniczku oznaczonym w zakresie minimalnym i maksymalnym. Ilość płynu nie powinna przekraczać poziomu maksymalnego oraz opadać poniżej wyznaczonego minimum. Ewentualne braki chłodziwa mogą być spowodowane nieszczelnością w układzie.

Ile płynu chłodniczego wlewać?

Poziom płynu chłodniczego nie powinien przekraczać wyznaczonej wartości maksymalnej. Zazwyczaj w zależności od typu pojazdu w układzie chłodzenia mieści się od 5 do 10 litrów cieczy.

Co i kiedy dolewać do zbiornika z płynem?

Zbyt mała ilość płynu w układzie osłabia jego skuteczność i może prowadzić do poważnych awarii jednostki napędowej, chłodnicy, a także innych podzespołów. Ewentualne braki cieczy można uzupełnić zastosowanym wcześniej płynem, produktem uniwersalnym lub wodą destylowaną. Tego typu praktyki warto jednak traktować jako rozwiązanie awaryjne i z czasem wymienić chłodziwo na właściwe o optymalnych parametrach.

Kiedy i jak często wymieniać płyn do chłodnicy?

Zapalona kontrolka płynu chłodniczego to sygnał do natychmiastowej jego wymiany oraz sprawdzenia stanu układu. Bardzo często wymiana chłodziwa zalecana jest przed sezonem jesienno-zimowym. Płyn o dobrze dobranych do wymagającego sezonu parametrach lepiej znosi skrajnie niskie temperatury i wspomaga pracę jednostki napędowej. W zależności od zaleceń producenta płyn chłodniczy wymieniamy co 2 lata w przypadku preparatów niższej jakości lub co 4 do nawet 5 lat bądź po przejechaniu 250 000km w przypadku specyfików nowoczesnych o zaawansowanej formule.

Płyn do chłodnicy – czy jego kolor ma znaczenie?

Dostępne na rynku płyny do chłodnic prezentują ciekawą paletę barw, które jednak nie mają nic wspólnego z właściwościami poszczególnych specyfików. Jeśli ich parametry oraz skład są zbliżone, można nawet mieszać ze sobą różnokolorowe płyny. Informacje o różnych predyspozycjach chłodziwa znajdziemy między innymi na etykiecie. Barwienie płynu stosuje się w celach bezpieczeństwa. Kolorowa ciecz pozwoli szybciej zlokalizować ewentualny przeciek. Zabarwienie chroni też przed przypadkowym spożyciem niebezpiecznej substancji.

Wymiana płynu chłodniczego

Wymiana płynu chłodniczego wymaga drobnych przygotowań. Stosując się jednak do instrukcji oraz wykonując wszystkie czynności precyzyjnie krok po kroku, możesz samodzielnie zastąpić stare chłodziwo w swoim samochodzie, nowym w pełni skutecznym preparatem. Przed wymianą przygotuj:

  • rękawice i okulary ochronne,
  • miskę zlewową na stary płyn chłodniczy,
  • zbiornik przystosowany do utylizacji tego typu substancji,
  • niezbędną ilość płynu chłodniczego,
  • preparat do płukania układu chłodniczego,
  • wodę destylowaną.

Tak zorganizowany warsztat pracy pozwoli na sprawną i bezpieczną wymianę płynu. W kolejnych etapach należy:

  • Wystudzić rozgrzany silnik.
  • Odkręcić korek zbiornika wyrównawczego oraz korek wlewu chłodnicy.
  • Podstawić miskę zlewową pod korek spustowy i odkręcić go, w celu spuszczenia starego płynu chłodniczego.
  • Zakręcić korek spustowy i sprawdzić układ pod kątem ewentualnych wycieków i nieszczelności.
  • Wlać preparat do płukania układu oraz uzupełnić wodą destylowaną.
  • Zakręcić korki zbiorników.
  • Uruchomić silnik i pozostawić na kilka minut do uzyskania temperatury ok. 90°
  • Wyłączyć i wystudzić silnik.
  • Postępując analogicznie do wcześniejszego opisu, spuścić ciecz z układu.
  • Powtórzyć procedurę czyszczenia z użyciem jedynie wody destylowanej.
  • Ponownie schłodzić silnik i do wcześniej opróżnionego zbiornika wlać płyn chłodniczy. Ciecz powinna wskazywać poziom pomiędzy oznaczeniami MIN. i MAX.
  • Uruchomić silnik, umożliwiając rozprowadzenie płynu po układzie.
  • Uzupełnić ubytek płynu w zbiorniku do wyznaczonego poziomu.

Po kilku dniach eksploatacji konieczne jest ponowne sprawdzenie poziomu płynu w układzie oraz ewentualne jego uzupełnienie.

Wymianę płynu chłodniczego można zlecić mechanikowi dowolnie wybranego warsztatu. Fachowiec dobierze właściwy preparat i sprawdzi cały układ.

Płyny do chłodnic – jakie produkty znajdziesz w naszej ofercie?

Oferujemy płyny chłodnicze wielu znanych i cenionych marek, które zapewniają skuteczną ochronę silnika, wykazują dużą odporność na zamarzanie, zabezpieczają przed rdzą oraz odkładaniem się zanieczyszczeń w układzie. Dobry płyn chłodniczy wspiera wiele procesów odpowiedzialnych za bezpieczną i komfortową jazdę w zmiennych warunkach atmosferycznych. Przeglądaj nasz katalog i zamawiaj produkty przez Internet. Wszystkich, którzy preferują zakupy w tradycyjnej formie, zapraszamy też do naszego sklepu stacjonarnego w Katowicach.

Płyny chłodnicze Prestone

Koncentrat płynu do chłodnic Prestone wyprodukowany został w oparciu o formułę Extended Life, dzięki czemu doskonale współpracuje zarówno ze starszymi, jak i nowoczesnymi układami chłodzenia. Koncentrat umożliwia uzyskanie płynu o konkretnych, dostosowanych do różnych warunków parametrach.

  • 1l koncentratu daje dwa litry gotowego płynu o temperaturze zamarzania do -37°C
  • dolanie 1 litra koncentratu do 6 litrów płynu o temperaturze zamarzania do -20°C pozwala uzyskać 7 litrów preparatu o odporności do -35°

Specjalnie zaprojektowane opakowanie gwarantuje maksymalną wygodę użytkowania. Ergonomiczny uchwyt oraz system odpowietrzania zapobiega wychlapywaniu płynu w trakcie aplikacji.

Płyn do chłodnic G12 Prestone jest gotowy do użycia i przewyższa normy przemysłowe wyznaczone dla tego typu produktów. Specyfik jest w pełni kompatybilny z układami chłodzenia wszystkich marek i modeli pojazdów z klasycznymi i aluminiowymi chłodnicami.

W gamie dostępnych w naszym asortymencie produktów marki Prestone znalazł się także wysokiej jakości uszczelniacz do chłodnic. Receptura zawiera włókna Kevlaru® gwarantujące wysoką wytrzymałość i precyzję uszczelnień. Preparat jest jednocześnie bezpieczny dla gumy, aluminium oraz innych metali.

Płyny do chłodnic Orlen

Płyn chłodniczy Orlen Petrygo Q Różowy to odsłona w pełni przystosowanego do polskich warunków klimatycznych preparatu. Baza glikolu etylenowego w połączeniu z bogatym pakietem dodatków uszlachetniających zapewnia optymalną i długotrwałą ochronę silnika w temperaturze do -35°C. Płyn do chłodnic Petrygo Q Różowy jest gotowy do użycia i może być mieszany z innymi dostępnymi na rynku preparatami chłodzącymi. Producent przewiduje 3-letni okres eksploatacji chłodziwa w układzie.

Płyny chłodnicze K2

Płyn chłodniczy G12 K2 Kuler Czerwony skutecznie wspiera pracę silnika zarówno podczas niskich zimowych temperatur, jak i letnich upałów. Formuła udoskonalona o inhibitory korozji oraz środki antypienne efektywnie wydłuża okres eksploatacji w układzie. Producent przewiduje nawet 5-letnią ochronę. Chłodziwo przeznaczone do różnego typu chłodnic może być mieszane z innymi wysokogatunkowymi płynami niezależnie od koloru.

Płyn chłodniczy K2 Kuler Niebieski stworzony został w oparciu o nowoczesną formułę Long Life, zapewniającą doskonałe rezultaty długotrwałego działania w zmiennych warunkach. Zaawansowany technologicznie preparat wykazuje optymalną skuteczność ochrony w temperaturze nawet do -35°C i spełnia rygorystyczne normy rynku amerykańskiego.

Płyn chłodniczy K2 Kuler Zielony wykorzystuje nowoczesną bazę technologiczną oraz najwyższej jakości dodatki doskonale przystosowane do zimowej i letniej ochrony silnika.

Proponujemy również uszczelniacz wycieków z chłodnicy K2 Radiator Stop Leak o błyskawicznym działaniu. Mikrocząsteczki aluminium precyzyjnie usuwają nieszczelności, usprawniając tym samym pracę układu.

Płyny do chłodnic Borygo

Płyn do chłodnicy Borygo Eko Zielony to stworzona na bazie glikolu propylenowego ekologiczna odsłona chłodziwa o wyjątkowych właściwościach. Bogata w dodatki uszlachetniające formuła chroni elementy układu, wspomaga pracę jednostki napędowej, umożliwiając jej długą i bezawaryjną pracę w nawet mniej sprzyjających okolicznościach. Preparat przeznaczony jest do stosowania w samochodach osobowych i dostawczych.

Płyn chłodniczy Borygo Nowy Czerwony wykorzystuje bazę glikolu etylenowego i jest kompatybilny z większością płynów opartych na jego formule. Wielosezonowe czerwone chłodziwo Borygo to podstawa efektywnego chłodzenia silnika, zabezpieczenia go przed korozją oraz odkładaniem się szkodliwych osadów. Płyn Borygo Nowy doskonale sprawdza się w układach chłodzenia samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych i rolniczych, a także sprzętu wojskowego.

Płyn do chłodnicy Borygo Start Niebieski świetnie sprawdza się również w funkcji koncentratu. W układach chłodzenia samochodów osobowych i dostawczych wysoka jakość oraz ekonomiczna eksploatacja stanowią wymaganą przez wielu użytkowników podstawę.

3M Company7TINADBLALCAAMIOATAS - PLAKATEAUTOLANDAUTOMAXAUTOSOLBASEUSBLOOMBLOWBOLLBORYGOBOSCHCALIFORNIA SCENTSCARMOTIONCARPLANCASTROLCERAMIZERCHAMPIONCHEMNAFT QUALITIUMCOLLINITECOLOURLOCKDENSODISNEYDR MARCUSDRUCHEMA ORIGINALDURACELLDWREINPARTS AUTOMOTIVEELFELJOTFARENHEITFILTRONFINISH KAREFLASHFORDFORMULA 1FRESSOFROGUMGLIPTONEGM GENERAL MOTORS - OPELGOTIEGÓRECKIHEYNERHOLTSHOUSE DETAILINGK2 - MELLEKOCH CHEMIEKUFIETAKUKLAKUNAGONEKUNGSLABOLIQUI MOLYLOTOSMASNERMAXIFIMAZDAMEGUIARSMENZERNAMIX-PLASTMOBILMOJE AUTOMOTULMURSKAMYWAYNANOAUTONARVANEGOTTINEOLUXOGNIOCHRONORLENOSRAMPHILIPSPINGIPK-MOTPOORBOYS WORLDPOXIPOLPRESTONEPRODIG TECHPURE CHEMIEQ11QUIXXRAIN-XREZAW-PLASTRING AUTOMOTIVERR CUSTOMSRUPESSENASHINY GARAGESOFT99SONAXSTANMOTTANNERS PRESERVETENZITEXTARTOTALTRWTUNGSRAMTURTLE WAXUTALVALEOVALETPROVERSACOVICTOR REINZVISIONVOICE KRAFTWESCOWUNDER-BAUMXERAMICYATO
Darmowa dostawajuż od 300 zł
Szybka wysyłkadostawa w 24h
30 dni na zwrotjasne zasady
Gwarancja jakościnajlepsze marki
Zapisz się do naszego Newslettera

I odbierz 5% rabatu na pierwszy zakup w sklepie.Co zyskujesz? Będziesz otrzymywać informacje o promocjach i nowościach w naszym sklepie.

Filtrowanie produktów

Cena
oddo
Producent
zamknij