Kable rozruchowe – zasada działania
Za pośrednictwem kabli rozruchowych możemy wspomóc rozładowany akumulator, dostarczając mu niezbędnego do prawidłowego działania prądu. Rozładowanie baterii w samochodzie może mieć kilka przyczyn. Spory wpływ na jego prawidłowe funkcjonowanie mają towarzyszące zimowej aurze niskie temperatury. Akumulator osłabia się również w związku z rzadką eksploatacją. Jeśli problemy z odpaleniem silnika nie zdarzają się często, z dużym prawdopodobieństwem kable rozruchowe spełnią swoje zadanie. Gdy jednak akumulator jest zbyt słaby lub poważnie uszkodzony, konieczna może okazać się jego wymiana.
O kablach rozruchowych przypominamy sobie najczęściej w okresie mrozów. Wielu kierowców właśnie w tym sezonie przechowuje podobny sprzęt w bagażniku pojazdu. Niestety samo ich posiadanie nie załatwia sprawy i nie wystarcza do uruchomienia niesprawnej baterii. Kluczowym w tej procedurze jest tzw. dawca, czyli samochód, od którego pożyczamy prąd. Kable pozwolą w stosunkowo krótkim czasie przenieść energię z jednego akumulatora do drugiego. Podpinając kable rozruchowe, pamiętajmy o zasadach bezpieczeństwa oraz podstawowych wytycznych dotyczących różnicy w pojemności obu baterii. Samochód z małym silnikiem nie będzie w stanie wspomóc dużej wysokoprężnej jednostki. Ewentualna próba może nawet skończyć się rozładowaniem sprawnego akumulatora.
Przewody rozruchowe – jak wybrać dobrze?
Jakie kable rozruchowe warte są naszej uwagi i jak wybrać akcesoria, które dobrze spełnią swoje funkcje? Przy zakupie przewodów konieczne jest sprawdzenie ich podstawowych parametrów jak grubość czy natężenie prądu. W przypadku aut osobowych zazwyczaj odpowiednie będą kable rozruchowe przewodzące 400A, ale jeśli samochód wyposażony jest w większy silnik, warto pomyśleć o akcesoriach 600A. Istotnym aspektem właściwego doboru kabli jest grubość ich miedzianych rdzeni. Cienkie gorzej przewodzą prąd i szybciej się nagrzewają, co przekłada się na ich trwałość. Dla samochodów z napędem benzynowym minimalna rekomendowana grubość przewodu to 16mm2, jednak dla całkowitej pewności można przyjąć zawyżoną wartość dedykowaną dla diesli, która wynosi 25mm2. Przy zakupie rekomendujemy również sprawdzenie jakości wykonania przewodów oraz zaopatrzenia zacisków. Wybierajmy przewody rozruchowe metalowe zabezpieczone silikonem. Nie bez znaczenia dla skuteczności eksploatacji jest również długość kabli. Przewody rozruchowe nie powinny być ani za krótkie, ani za długie. Najlepiej, gdy mają od 2,5 do 3 metrów.
Jak w przypadku wielu innych kupowanych do auta akcesoriów, tak i tu znaczną rolę odgrywa jakość wykonania kabli. Przekłada się ona bezpośrednio na skuteczność ich działania oraz bezpieczeństwo użytkowników. Wybierając więc przewody rozruchowe, sprawdźmy stan izolacji oraz jakość zacisków odpowiedzialnych za właściwe połączenie akumulatora ładującego z ładowanym.
Kable rozruchowe – jak prawidłowo je podłączyć?
Z podłączeniem kabli rozruchowych powinien poradzić sobie każdy kierowca. Do zestawu akcesoriów dodawane są też czytelne instrukcje opisujące kolejne działania. Pierwszym krokiem jest ustawienie samochodów oraz prawidłowe oznaczenie miejsca awaryjnego. Wszystko zależy od okoliczności, w jakich akumulator odmówił posłuszeństwa oraz długości przewodów. Przed podłączeniem kabli należy sprawdzić ich stan. Przechowywane w bagażniku akcesoria narażone są na uszkodzenia, dlatego wnikliwej ocenie powinna zostać poddana izolacja oraz kondycja zacisków. Zabrudzone klemy gorzej przewodzą prąd, w związku z czym procedura może okazać się niewystarczająco wydajna.
Podłączenie kabli powinno odbywać się zgodnie z określoną kolejnością. Czerwony kabel podpinamy jednym końcem do plusa w akumulatorze ładującym, drugim do plusa w baterii ładowanej. Czarny przewód podłączamy jedną stroną do minusa w samochodzie „dawcy”, drugą do masy, czyli metalowego elementu w komorze silnika „biorcy”. Kable podłączamy na wyłączonym silniku sprawnego auta. Włączamy go dopiero po upewnieniu się, że przewody rozruchowe zostały prawidłowo podpięte.
Pierwsza nieudana próba uruchomienia rozładowanego akumulatora nie oznacza fiaska. Rozrusznikiem sprawnego samochodu kręcimy przez ok. 10 sekund. W razie konieczności procedurę powtarzamy, podnosząc jednocześnie obroty. Jeśli jednak silnik nie zaskoczy po kilku powtórzeniach, oznacza to najprawdopodobniej, że metoda na kable rozruchowe może nie być wystarczająca.
Rozruch zakończony sukcesem to jeszcze nie wszystko. Przewody rozruchowe odłączamy w kolejności odwrotnej do podłączania. Ważne też, by niesprawny akumulator nieco się podładował. Odłączone przewody rozruchowe należy przechowywać w torbie, zabezpieczając je przed niekorzystnym wpływem czynników zewnętrznych.
Przewody rozruchowe dostępne w naszej ofercie
Dla naszych klientów przygotowaliśmy ofertę kabli rozruchowych o parametrach dostosowanych do różnych potrzeb technologicznych zarówno samochodów z silnikami benzynowymi, jak i tych wyposażonych w jednostki wysokoprężne. Polecamy:
- przewody rozruchowe o maksymalnym natężeniu 200A przeznaczone do uruchamiania silników benzynowych o pojemności do 900ccm,
- kable rozruchowe o natężeniu 400A przeznaczone do uruchamiania silników o pojemności do 1400ccm,
- przewody rozruchowe 600A do uruchamiania silników o pojemności do 2000ccm,
- kable rozruchowe o maksymalnym natężeniu 900A, 1500A oraz 1800A dedykowane do uruchamiania silników wysokoprężnych.
Jeśli nie wiesz, jak dobrać właściwe kable rozruchowe, skontaktuj się z naszymi konsultantami telefonicznie lub odwiedź nasz sklep stacjonarny w Katowicach. Chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i pomożemy dokonać najkorzystniejszych wyborów.