Płyn hamulcowy – jego rola w układzie
Zasada działania układu hamulcowego o budowie opartej na klockach i tarczach jest dość prosta. Wciśnięcie pedału powoduje dociśnięcie klocka do tarczy. Odpowiednia siła tarcia pomiędzy elementami sprawia, że pojazd zwalnia lub zatrzymuje się. Jej wygenerowanie nie jest jednak możliwe bez zastosowania specjalnej pompy i wspomagającego jej pracę płynu hamulcowego. W tego typu warunkach eksploatacyjnych dochodzi do sporych przeciążeń oraz wzrostów temperatury, co wpływa bezpośrednio na zmianę właściwości płynu hamulcowego. Z czasem optymalne parametry obniżają się, a możliwości samego płynu zostają osłabione. Dotyczy to między innymi wspomnianych wcześniej temperatur wrzenia charakterystycznych dla każdego typu specyfiku.
Płyn hamulcowy pełni w pojeździe szereg niezwykle ważnych funkcji. Jego prawidłowe działanie jest niezbędne w procesie bezpiecznej i komfortowej jazdy. Właściwie dobrany specyfik skraca drogę hamowania, wpływa na szybkość i efektywność reakcji poszczególnych podzespołów układu po naciśnięciu pedału, dzięki specjalnym dodatkom chroni układ przed korozją oraz wydłuża żywotność różnych jego elementów.
Duże znaczenie w aspekcie funkcjonalności i efektywności płynu hamulcowego ma jego higroskopijność, czyli skłonność do wchłaniania wilgoci. W trakcie użytkowania preparat staje się coraz bardziej mokry, a temperatura jego wrzenia zostaje obniżona. Gdy ilość wody w mieszance przekroczy dozwolone normy, konieczna jest wymiana płynu hamulcowego.
Jaki płyn hamulcowy wybrać? Najważniejsze właściwości
Trudne warunki eksploatacji wymagają od mieszanek sporej odporności i właściwego przygotowania. Wśród wielu indywidualnych cech płynów różnej kategorii wymienić można również te wspólne, uniwersalne dla każdego preparatu skutecznie wspierającego pracę układu hamulcowego. By efektywnie spełniać swoje zadanie, płyn hamulcowy powinien mieć niską ściśliwość, która zapewnia mu optymalną objętość w różnych temperaturach i przy zmianach ciśnienia. Innym wyznacznikiem efektywności płynu jest temperatura wrzenia. Jej wartość jest inna dla płynów świeżych i zawodnionych, jednak nie powinna ona spadać poniżej skali wyznaczonej dla specyfików poszczególnych typów. Dobry płyn hamulcowy wspiera hydraulikę układu na wielu poziomach. Prawidłowo dobrany specyfik odpowiada za smarowanie ruchomych elementów mechanizmu, zapewnia ochronę antykorozyjną, a także jest kompatybilny z materiałami stosowanymi między innymi w zakresie uszczelnień układu. W przypadku płynów hamulcowych względną stabilnością również w skrajnie niskich temperaturach powinien cechować się też parametr lepkości. W warunkach odwrotnych, kiedy temperatura towarzysząca pracy części układu drastycznie wzrasta, dobry płyn hamulcowy powinien zachować odporność na utlenianie.
Zastanawiasz się, jaki płyn hamulcowy wybrać do Twojego samochodu? Jego rodzaj oraz właściwości należy dostosować do wymagań technicznych danego pojazdu. W grę wchodzą również wiek, a nawet pochodzenie auta. Przed zakupem preparatu warto sprawdzić zalecenia producenta pojazdu lub zwrócić się o pomoc do zaufanego mechanika. W razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości profesjonalnej porady udzielą Ci również nasi konsultanci. Zachęcamy do kontaktu.
Płyny hamulcowe – co wyróżnia poszczególne ich rodzaje?
Zastanawiałeś się kiedyś, co znaczy charakterystyczne DOT stosowane do oznaczania poszczególnych typów płynów? Jest to nic innego jak skrót od angielskiej nazwy Department of Transportation. Instytucja ta stworzyła prostą klasyfikację płynów o indywidualnych właściwościach, do zastosowania w różnych pojazdach. Klasyfikacja obejmuje cztery podstawowe rodzaje płynów:
- Płyn hamulcowy DOT 3 – wytwarzany na bazie eteru glikolu preparat znajduje zastosowanie w pojazdach starszej generacji, a także w autach pochodzących z rynków amerykańskiego i azjatyckiego. Charakterystyczne dla tego rodzaju płynu są niski parametr lepkości oraz niższa w porównaniu do produktów o tym samym przeznaczeniu temperatura wrzenia.
- Płyn hamulcowy DOT 4 – wzbogacony o substancje osłabiające higroskopijność specyfik stanowi ulepszoną wersję DOT 3. W standardowej odsłonie płyn charakteryzuje się zwiększoną lepkością, przez co nie odpowiada układom z zaawansowanymi systemami wspomagania hamowania. Do aut wyposażonych w tego typu mechanizmy rekomendujemy płyn hamulcowy DOT 4LV.
- Płyn hamulcowy DOT 5.1 – najnowocześniejszy produkt wyróżniający się niską lepkością i wysoką temperaturą wrzenia. Przewidywana jej minimalna wartość dla preparatu suchego to 260°C, a dla mokrego 180° Ulepszona formuła gwarantuje wydłużoną trwałość oraz możliwość mieszania z preparatami typu DOT 3 i DOT 4.
- Płyn hamulcowy DOT 5 – wyróżniający się wysoką odpornością higroskopijną preparat powstał na bazie silikonu. Jego właściwości z jednej strony pozwalają na znacznie dłuższe użytkowanie, z drugiej nie zapewniają elementom układu odpowiedniej ochrony antykorozyjnej. Wysoka lepkość płynu sprawdza się jedynie w przystosowanych układach.
Dobierz rodzaj płynu zalecany dla układu w Twoim samochodzie. Warto podkreślić, iż mieszane mogą być jedynie płyny hamulcowe o zbliżonej formule takie jak DOT 3, DOT 4 czy DOT 5.1. Płyn hamulcowy DOT 5 nie nadaje się do łączenia z innymi środkami. Poszczególne preparaty należy zastępować jedynie tymi wyższej klasy.
Płyny hamulcowe – oferta sklepu dwr.com.pl
Sprawdź ofertę naszych wydajnych i niezawodnych płynów hamulcowych przystosowanych do codziennej eksploatacji pojazdów. Posiadamy specyfiki popularnych marek, które gwarantują bezpieczne i komfortowe warunki jazdy, a także wsparcie podzespołów układu w zakresie między innymi ochrony przed korozją.
Płyny hamulcowe K2
Płyny hamulcowe K2 Carso to oferta w pełni syntetycznych mieszanek dedykowanych do mocno obciążonych układów hamulcowych i sprzęgłowych. Formuła jest neutralna dla materiałów uszczelniających oraz skutecznie chroni metale przed korozją. W asortymencie posiadamy płyn hamulcowy DOT3 oraz płyn hamulcowy DOT 4.
Płyn hamulcowy DOT 4 od K2 polecany jest przez profesjonalistów do zastosowania w układach narażonych na spore obciążenia. Preparat doskonale zabezpiecza układ przed korozją, efektywnie wspomaga procesy hydrauliczne, umożliwia prawidłowe działanie systemów ABS, ESP, ASR oraz SBC. Realizuje przewidziane dla tego typu środków normy polskie i amerykańskie.
Płyn hamulcowy DOT 5.1 K2 to charakteryzujący się wysoką skutecznością preparat przeznaczony do samochodów, w których producent zaleca stosowanie środków tej klasy, a także specyfików typu DOT 3 i DOT 4.
Płyn do pneumatyki układów hamulcowych K2 Tirus zapewnia ochronę układów przed zamarzaniem w nawet bardzo niskich temperaturach. Formuła bogata w substancje przeciwzużyciowe oraz pakiet antyutleniaczy zapobiega rdzewieniu elementów układu i nie dopuszcza do pęcznienia gumowych przewodów hydrauliki hamulcowej.
Płyny hamulcowe TRW
Płyn hamulcowy DOT4 TRW przewidziany jest do stosowania w układach samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, przyczep i motocykli. Chroni średnio obciążone podzespoły hamulców tarczowych i bębnowych, przy regularnej wymianie stanowi skuteczne wsparcie systemów narażonych na zmienne warunki temperatury i ciśnienia. Płyn nie jest odpowiedni do stosowania w systemach z zaleceniem dla preparatów mineralnych.
Płyn hamulcowy DOT 5.1 TRW to doskonałe rozwiązanie dla wszystkich typów pojazdów, również tych wyposażony w system wspomagania ABS. Formuła o najwyższej skuteczności zapewnia maksymalny poziom bezpieczeństwa w warunkach ekstremalnie niskich temperatur.
Wymiana płynu hamulcowego – o czym warto pamiętać?
Systematyczna kontrola stanu i wymiana płynu hamulcowego pozwala zachować sprawność układu oraz bezpiecznie manewrować pojazdem niezależnie od okoliczności. Poziom płynu sprawdzamy w zbiorniczku wyrównawczym z oznaczeniami stanu minimalnego i maksymalnego. Możliwe jest również sprawdzenie temperatury wrzenia płynu specjalnym przyrządem. Jej wartość nie powinna przekraczać norm wyznaczonych przez producenta. Jeśli kontrola płynu wykaże nieprawidłowości, należy go wymienić. Standardowe procedury przewidują wymianę płynu co 30-60 tysięcy kilometrów lub po dwóch latach eksploatacji. Wymiana specyfiku towarzyszy również pracom serwisowym układu hamulcowego.
Wymiana płynu hamulcowego to proces, który przebiega w kilku etapach. Należy dobierać płyny hamulcowe, które mogą się ze sobą mieszać.
- Samochód należy osadzić na podnośniku.
- Następnie odkręcamy wszystkie koła i kolejne odpowietrzniki.
- Stopniowo wlewamy płyn hamulcowy, wypompowując stary do wiadra, aż do uzyskania cieczy o właściwym kolorze bez pęcherzyków powietrza.
- Czynność powtarzamy dla wszystkich odpowietrzników, które po zakończeniu procesu szczelnie zamykamy.
Wymiana płynu hamulcowego należy do bardziej precyzyjnych prac serwisowych, których wykonanie wymaga odpowiednich warunków. Znaczna część kierowców tego typu prace zleca profesjonalistom. Dobry mechanik doradzi jaki płyn hamulcowy wybrać, wymieni go oraz podpowie jak sprawdzać i diagnozować stan preparatu. W razie ewentualnych pytań my również służymy pomocą. Rekomendujemy wysokiej jakości płyny eksploatacyjne efektywnie wspierające poszczególne układy pojazdu. Wybieraj i zamawiaj produkty przez Internet lub kupuj je w naszym sklepie stacjonarnym w Katowicach!