Lepkość oleju silnikowego

Zasadniczą funkcją oleju silnikowego jest zabezpieczenie powierzchni elementów ruchomych w czasie ich wzajemnego kontaktu. Silnik zawiera setki takich części, które muszą być odpowiednio chronione, ponieważ przy ich zetknięciu następuje zużycie materiału i dochodzi do tarcia. Powoduje to wzrost temperatury, która zniekształca elementy ruchome silnika. Cechą oleju silnikowego jest to, że tworzy cienki film na wszystkich elementach metalowych, dzięki czemu mogą one bezstratnie współpracować ze sobą.

Klasa lepkości

Klasa lepkości jest miarą zdolności płynięcia oleju i stanowi jeden z najważniejszych czynników podczas dobierania oleju silnikowego. Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji (ang. Society of Automotive Engineers, SAE) opracowało system klasyfikacji oparty na miarach lepkości. Gdy olej jest ciepły, płynie łatwiej niż w niskiej temperaturze. Prawidłowo dobrana klasa lepkości zapewnia, iż warstwa oleju jest na tyle cienka, że przepłynie przez cały silnik podczas rozruchu na zimno, ale zarazem na tyle gruba, aby właściwie zabezpieczyć silnik, gdy ten rozgrzewa się podczas pracy. Istnieją dwie różne klasyfikacje SAE:

  • mono-grade (oleje jednosezonowe)
  • oraz multi-grade (oleje wielosezonowe).

Lepkość oleju silnikowego

Oleje jednosezonowe mają pewne ograniczenia dotyczące użytkowania w niskich temperaturach, w związku z czym mogą niedostatecznie zabezpieczyć silnik. Z kolei oleje wielosezonowe pracują w szerokim zakresie temperatur. Te oleje są w powszechnym użyciu, gdyż gwarantują łatwy rozruch i dobre pompowanie przy niskich temperaturach. Jednocześnie ich warstwa pozostaje na tyle gruba przy wysokiej temperaturze, iż zapewnia skuteczne smarowanie. Litera „W” (od ang. winter) oznacza zimę i wskazuje, iż olej spełnia także wymagania dotyczące pracy przy niskich temperaturach.

Najczęściej używane wielosezonowe oleje silnikowe

Olej 0W30

Oleje silnikowe 0W30 to oleje syntetyczne, które umożliwiają wydłużenie przebiegów między wymianami oleju dla silników benzynowych i diesla. Olej tej klasy ma niską lepkość, która pozwala na wydłużenie pracy i rozruch samochodu w warunkach najniższych temperatur. Dedykowany jest do wielu nowoczesnych i starszych samochodów, gwarantując dobrą pracę silnika. Olej 0W30 zapewnia wysoką stabilność termiczną i odporność na utlenianie. Ma bardzo szerokie zastosowanie w większości silników występujących na rynku.

Właściwości oleju 0W30:

  • maksymalna lepkość dynamiczna: 6200 cP w temp. -35 OC
  • maksymalna temperatura pompowalności: 6000 w temp. -40 OC
  • lepkość kinematyczna w temp. 100 OC: od 3,8 mm2/s do 9,3 - 12,5 mm2/s
  • lepkość HTHS w 150 OC: min. 2,9 cP

Przykładowe produkty:

Olej 0W40

Olej silnikowy 0W40 został zaprojektowany w celu sprostania zmiennym wymaganiom silnika, minimalizowania tarcia metalu o metal, a także zachowania trwałego filmu olejowego w silniku. Jego stosowanie zaleca się do większości silników, w których wskazane jest stosowanie także olejów 0W20, 0W30, 5W30, 5W40 oraz 10W40. Olej silnikowy 0W40 pozwala utrzymywać maksymalną moc na dłużej, nawet pod dużym ciśnieniem i w ciężkich warunkach pracy. W sposób dostrzegalny zmniejsza zużycie paliwa.

Olej silnikowy 0W40 ma bardzo szerokie zastosowanie w większości silnikach dostępnych na rynku.

Właściwości oleju 0W40:

  • maksymalna lepkość dynamiczna: 6200 cP w temp. -35 OC
  • maksymalna temperatura pompowalności: 6000 w temp. -40 OC
  • lepkość kinematyczna w temp. 100 OC: od 3,8 mm2/s do 12,5 - 16,3 mm2/s
  • lepkość HTHS w 150 OC: min. 3,5 cP

Przykładowe produkty:

Lepkość oleju silnikowego

Olej 5W30

Oleje silnikowe 5W30 są wysokiej jakości olejami przeznaczonymi do silników osobowych, w tym van-ów i lekkich dostawczych. Opracowane zostały z myślą o przedłużeniu żywotności i utrzymaniu wydajności systemu redukcji spalin w pojazdach napędzanych zarówno benzyną, jak i olejem napędowym.

Olej 5W30 ma bardzo szerokie zastosowanie w większości silników, może zastępować olej silnikowy 0W20, 0W30, 5W20 oraz 10W30.

Właściwości oleju 5W30:

  • maksymalna lepkość dynamiczna: 6600 cP w temp. -30 OC
  • maksymalna temperatura pompowalności: 60000 w temp. -35 OC
  • lepkość kinematyczna w temp. 100 OC: od 3,8 mm2/s do 9,3 - 12,5 mm2/s
  • lepkość HTHS w 150 OC: min. 2,9 cP

Przykładowe produkty:

Olej 5W40

Oleje silnikowe 5W40 są uniwersalnymi olejami syntetycznymi zapewniającymi długą żywotność silnikom w szerokiej palecie modeli samochodów. Posiadają doskonałe właściwości ochronne w wysokich temperaturach i świetne parametry przy rozruchu na zimno. Olej silnikowy 5W40 często zastępuje inne oleje, oferując grubszy film i zmniejszając pobór olejów o niższych klasach lepkości.

Właściwości oleju 5W40:

  • maksymalna lepkość dynamiczna: 6600 cP w temp. -30 OC
  • maksymalna temperatura pompowalności: 60000 w temp. -35 OC
  • lepkość kinematyczna w temp. 100 OC: od 3,8 mm2/s do 12,5 - 16,3 mm2/s
  • lepkość HTHS w 150 OC: min. 3,5 cP

Przykładowe produkty: 

Olej 5W50

Oleje silnikowe 5W50 zalecane są do silników wymagających mocnego i stabilnego filmu olejowego, również do modeli posiadających turbo doładowanie. Gwarantują doskonałą ochronę ruchomych, współpracujących ze sobą części silnika. Olej silnikowy 5W50 zapobiega powstawaniu szlamu i osadu, przez co doskonale nadaje się do ograniczania zużycia silnika. Olej dedykowany jest do wielu nowoczesnych i starszych modeli samochodów, czyli wszędzie tam, gdzie oczekuje się większej odporności na zerwanie filmu olejowego.

Olej silnikowy 5W50 posiada bardzo szerokie zastosowanie w silnikach wymagających dolewek lub mających problem z ciśnieniem oleju.

Właściwości oleju 5W50:

  • maksymalna lepkość dynamiczna: 6600 cP w temp. -30 OC
  • maksymalna temperatura pompowalności: 60000 w temp. -35 OC
  • lepkość kinematyczna w temp. 100 OC: od 3,8 mm2/s do 16,3 - 21,9 mm2/s
  • lepkość HTHS w 150 OC: min. 3,7 cP

Przykładowe produkty:

Olej 10W40

Olej silnikowy 10W40 to uniwersalny olej półsyntetyczny, który zalecany jest do stosowania w benzynowych układach napędowych, wysokoprężnych najnowszej generacji, posiadających katalizator spalin. Oleje silnikowe 10W40 dedykowane są do wielu nowoczesnych i starszych samochodów, gwarantując im właściwą i bezawaryjną pracę silnika. Zapewniają też dobrą ochronę przed zużyciem i pomagają skutecznie utrzymać wnętrza silników w czystości. Olej silnikowy10W40 ma bardzo szerokie zastosowanie w większości silników dostępnych na rynku.

Właściwości oleju 10W40:

  • maksymalna lepkość dynamiczna: 7000 cP w temp. -25 OC
  • maksymalna temperatura pompowalności: 6000 w temp. -30 OC
  • lepkość kinematyczna w temp. 100 OC: od 4,1 mm2/s do 12,5 - 16,3 mm2/s
  • lepkość HTHS w 150 OC: min. 3,5 cP

Przykładowe produkty:

Lepkość oleju silnikowego

Olej 10W60

Olej silnikowy 10W60 zaleca się silnikom wymagającym mocnego i stabilnego filmu olejowego, również tym z turbo doładowaniem. Dedykowany jest do wielu nowoczesnych, jak i starszych konstrukcji samochodów wyczynowych oraz sportowych. Olej 10W60 posiada bardzo gruby filtr olejowy, co z jednej strony powoduje powstawanie znacznych oporów, a z drugiej zapewnia bardzo wysoki stopień ochrony. Olej ten używany jest w autach sportowych i zabytkowych.

Właściwości oleju 10W60:

  • maksymalna lepkość dynamiczna: 7000 cP w temp. -25 OC
  • maksymalna temperatura pompowalności: 6000 w temp. -30 OC
  • lepkość kinematyczna w temp. 100 OC: od 4,1 mm2/s do 21,9 - 26,1 mm2/s
  • lepkość HTHS w 150 OC: min. 3,7 cP

Przykładowe produkty:

Olej 15W40

Olej silnikowy 15W40 zalecany jest do silników wymagających mocnego i stabilnego filmu olejowego z turbo jak i bez turbo doładowania. Opracowany został specjalnie do samochodów z dużym przebiegiem. Olej 15W40 zaleca się w szczególności silnikom benzynowym oraz wysokoprężnym z przebiegiem powyżej 100 tys. km. Przeznaczony jest do wielu nowoczesnych, jak i starszych konstrukcji samochodów, w których stosuje się również olej syntetyczny wysokiej klasy. Dodatkowo pomaga wydłużyć „życie” silnika, przywracając elastyczność uszczelnieniom i minimalizując wycieki.

Olej silnikowy 15W40 ma bardzo szerokie zastosowanie w silnikach wymagających dolewek lub mających problem z ciśnieniem oleju silnikowego.

Właściwości oleju 15W40:

  • maksymalna lepkość dynamiczna: 7000 cP w temp. -20 OC
  • maksymalna temperatura pompowalności: 6000 w temp. -25 OC
  • lepkość kinematyczna w temp. 100 OC: od 5,6 mm2/s do 12,5 - 16,3 mm2/s
  • lepkość HTHS w 150 OC: min. 3,7 cP

Przykładowe produkty:

Jak dobrać właściwą lepkość oleju?

Przede wszystkim należy kierować się zaleceniami producenta samochodu. Poszczególne silniki różnią się zastosowanymi przy ich budowie rozwiązaniami technologicznymi. Są takie, które potrzebują szczególnie dobrej ochrony w wysokiej temperaturze, inne szybkiego i dokładnego smarowania czy obniżenia strat energii. Bywa, że producenci sugerują pewną dowolność w doborze lepkości przez kierowców. Należy wówczas wziąć pod uwagę istotny czynnik - lokalne warunki klimatyczne.

Lepkość oleju silnikowego

Na zakończenie jeszcze jedna uwaga: nawet jeśli olej spełnia zalecenia producenta względem lepkości, należy mieć na uwadze markę, której warto zaufać. Na oleju nie można oszczędzać, gdyż jego wpływ na żywotność silnika jest niebagatelny. Dlatego dla samochodów ze średniej półki polecamy wyroby takich firm, jak: K2, Castrol, Lotos, Opel, Mobil, Qualitium, Elf i Motul.

Autor tekstu: Joanna Lipińska

Doświadczony copywriter doskonale odnajdujący się w przestrzeni e-commerce. W swojej pracy stawia na rzetelną wiedzę oraz pasję do tworzenia tekstów wartościowych, ciekawych i przystępnych. W każdy projekt wkłada sto procent zaangażowania, pomagając wielu firmom skutecznie rozwijać biznes w Internecie. Początki przygody z pisaniem sięgające jeszcze czasów licealnych zapewniły solidne podstawy, które przekładają się na jakość i skuteczność jej obecnych działań w zakresie marketingu internetowego.

Może Cię także zainteresować

3M Company7TINADBLALCAAMIOATAS - PLAKATEAUTOLANDAUTOMAXAUTOSOLBASEUSBLOOMBLOWBOLLBORYGOBOSCHCALIFORNIA SCENTSCARMOTIONCARPLANCASTROLCERAMIZERCHAMPIONCHEMNAFT QUALITIUMCOLLINITECOLOURLOCKDENSODISNEYDR MARCUSDRUCHEMA ORIGINALDURACELLDWREINPARTS AUTOMOTIVEELFELJOTFARENHEITFILTRONFINISH KAREFLASHFORDFORMULA 1FRESSOFROGUMGLIPTONEGM GENERAL MOTORS - OPELGOTIEGÓRECKIHEYNERHOLTSHOUSE DETAILINGK2 - MELLEKOCH CHEMIEKUFIETAKUKLAKUNAGONEKUNGSLABOLIQUI MOLYLOTOSMASNERMAXIFIMAZDAMEGUIARSMENZERNAMIX-PLASTMOBILMOJE AUTOMOTULMURSKAMYWAYNANOAUTONARVANEGOTTINEOLUXOGNIOCHRONORLENOSRAMPHILIPSPINGIPK-MOTPOORBOYS WORLDPOXIPOLPRESTONEPRODIG TECHPURE CHEMIEQ11QUIXXRAIN-XREZAW-PLASTRING AUTOMOTIVERR CUSTOMSRUPESSENASHINY GARAGESOFT99SONAXSTANMOTTANNERS PRESERVETENZITEXTARTOTALTRWTUNGSRAMTURTLE WAXUTALVALEOVALETPROVERSACOVICTOR REINZVISIONVOICE KRAFTWESCOWUNDER-BAUMXERAMICYATO
Darmowa dostawajuż od 300 zł
Szybka wysyłkadostawa w 24h
30 dni na zwrotjasne zasady
Gwarancja jakościnajlepsze marki
Zapisz się do naszego Newslettera

I odbierz 5% rabatu na pierwszy zakup w sklepie.Co zyskujesz? Będziesz otrzymywać informacje o promocjach i nowościach w naszym sklepie.