Wymiana świec zapłonowych
Świece zapłonowe to bardzo ważny element układu zapłonowego silnika spalinowego. Ich nieprawidłowe działanie lub awaria mają duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej samochodu. Z tego powodu okresowa wymiana świec zapłonowych jest jednym z obowiązków właściciela pojazdu, któremu zależy na bezpiecznej i bezawaryjnej eksploatacji swojego auta.
Jaką funkcję pełnią świece zapłonowe?
Świece zapłonowe mają jedno podstawowe zadanie: spowodowanie w komorze spalania wyładowania elektrycznego o odpowiednim charakterze, inicjującego wybuch mieszanki oraz gwałtowny wzrost ciśnienia wywołującego ruch tłoka, który zostaje przełożony na obrót wału korbowego. Jednym słowem świece zapłonowe w ogromnym stopniu decydują o właściwej pracy silnika samochodu.
W związku z tym, że pracują one w ekstremalnych warunkach bardzo wysokich temperatur i tworzących się w komorze spalania gazów, ulegają zużyciu i podlegają okresowej wymianie.
Okresowa kontrola stanu świec
O złej kondycji świec świadczą następujące objawy:
- wzrost zapotrzebowania na paliwo,
- nierówna praca silnika,
- problemy z odpaleniem samochodu.
Są to sygnały, które mówią nam, że czeka nas wymiana świec zapłonowych. Jednak nawet wtedy, gdy silnik pracuje bez zarzutu, wskazana jest okresowa kontrola stanu świec.
Ocena pracy świec zapłonowych
Wygląd świec zapłonowych umożliwia określenie stopnia ich zużycia oraz pozwala ocenić pracę silnika i wykryć poważne usterki i awarie.
Po wykręceniu warto z tego powodu poddać świece zapłonowe dokładniejszym oględzinom. W celu przeprowadzenia kontroli, a także wtedy, gdy czeka nas wymiana świec, potrzebujemy następujących narzędzi:
- klucz do świec o odpowiednim rozmiarze,
- klucz dynamometryczny,
- szczypce - kombinerki,
- szczelinomierz.
Właściwie pracująca świeca zapłonowa
Dobrze działająca świeca posiada barwę jasnobrązową, szarobiałą lub szarożółtą. Zarówno elektrody, jak i izolator nie powinny nosić śladów uszkodzeń, takich jak pęknięcia, czy nadtopienia. Na świecy i jej elektrodach nie mogą gromadzić się też zanieczyszczenia, a przerwa pomiędzy elektrodą masową, a środkową musi mieścić się w normie ustalonej przez producenta. W celu zbadania rozmiaru tej przerwy powinniśmy użyć szczelinomierza. Jest to przyrząd pomiarowy złożony ze stalowych listków o różnej grubości w zakresie od 0,05 mm do 1,00 mm. Wsuwając listki w przerwę między elektrodami łatwo możemy określić jej wielkość. Szczelinomierz będzie nam również pomocny, gdy zdecydujemy się na korektę tej przerwy.
Nieprawidłowy wygląd świecy
Niżej zebraliśmy najczęściej napotykane objawy niewłaściwej pracy świecy zapłonowej, jej przyczyny i wpływ na pracę silnika.
Pękniecie izolatora | Przyczyny
Praca silnika
|
Świeca okopcona - nalot sadzy | Przyczyny
Praca silnika
|
Osad z popiołu | Przyczyny
Praca silnika
|
Nadtopiona lub stopiona elektroda środkowa | Przyczyny
Praca silnika
|
Stopione obie elektrody | Przyczyny
Praca silnika
|
Zalanie olejem | Przyczyny
Praca silnika
|
Świeca zaołowiona - pokryta warstwą brązowo żółtego szkliwa - glazury | Przyczyny
Praca silnika
|
Elektroda masowa bardzo cienka na końcu. Zwiększona odległość między elektrodami | Przyczyny
Praca silnika
|
Zużycie elektrody środkowej | Przyczyny
Praca silnika
|
Wymiana świec zapłonowych - odkręcanie
Wymiana świec zapłonowych rozpocząć się powinna od sprawdzenia, czy samochód ma zimny silnik, a zapłon jest wyłączony. Następnie należy otworzyć maskę i zdjąć plastikową osłonę silnika. Pod tą pokrywą może - w zależności od modelu auta - znajdować się zespolona cewka zapłonowa, cewki lub przewody zapłonowe. W starszych samochodach zdecydowanie częściej występują te ostatnie. Dobrym rozwiązaniem jest wówczas pojedyncza wymiana każdej świecy, aby nie pomylić kolejności kabli. Nowsze auta posiadają przeważnie cewki zapłonowe, które obsługują każdą świecę z osobna lub cewki blokowe na dwie, a niekiedy na wszystkie świece zapłonowe.
Następnym krokiem jest odpięcie wtyczek, a następnie kluczem do świec zapłonowych odkręcenie i wyjęcie ich zewnątrz szczypcami.
Kiedy gniazda będą już puste, wydmuchujemy z nich brud za pomocą sprężonego powietrza lub odkurzacza.
Wymiana świec zapłonowych - instalowanie
Wymiana świec zapłonowych w tym momencie wchodzi w ważny etap - instalowanie nowych świec. Wkładamy je w gniazda i ręcznie wkręcamy. Następnie, w zależności od posiadanych narzędzi, a więc przy użyciu klucza nasadowego lub dynamometrycznego, dokręcamy je z odpowiednią siłą.
Dokręcanie świec z kluczem dynamometrycznym
Nową świecę wkręcamy ręcznie aż do napotkanego oporu. Następnie kontynuujemy z odpowiednią siłą przy pomocy klucza dynamometrycznego. Zbyt słabe dokręcenie może spowodować utratę sprężenia i przegrzanie. Powstaną też drgania, w rezultacie których może dojść do pęknięcia izolatora lub środkowej elektrody. Natomiast robiąc to zbyt mocno można zerwać gwint. Aby uniknąć takich sytuacji, należy stosować moment obrotowy zalecany przez producentów świec.
Dokręcanie świec bez klucza dynamometrycznego
Świece zapłonowe można dokręcać bez użycia klucza dynamometrycznego. W tym celu najpierw wkręcamy świece palcami do oporu. Następnie dokręcamy kluczem do świec o około pół obrotu więcej.
Wymiana świec zapłonowych - zakończenie
Po wkręceniu wszystkich świec należy odpowiednio podłączyć przewody lub cewki, zapuścić silnik i cieszyć się jego równą pracą. Jednak w związku z tym, że w nowych modelach aut wymiana świec zapłonowych jest trudniejsza, niż miało to miejsce dawniej, osobom z mniejszym doświadczeniem warsztatowym zalecamy wizytę w zakładzie serwisowym.
Autor tekstu: Joanna Lipińska
Doświadczony copywriter doskonale odnajdujący się w przestrzeni e-commerce. W swojej pracy stawia na rzetelną wiedzę oraz pasję do tworzenia tekstów wartościowych, ciekawych i przystępnych. W każdy projekt wkłada sto procent zaangażowania, pomagając wielu firmom skutecznie rozwijać biznes w Internecie. Początki przygody z pisaniem sięgające jeszcze czasów licealnych zapewniły solidne podstawy, które przekładają się na jakość i skuteczność jej obecnych działań w zakresie marketingu internetowego.