Wymiana świec zapłonowych

Świece zapłonowe to bardzo ważny element układu zapłonowego silnika spalinowego. Ich nieprawidłowe działanie lub awaria mają duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej samochodu. Z tego powodu okresowa wymiana świec zapłonowych jest jednym z obowiązków  właściciela pojazdu, któremu zależy na bezpiecznej i bezawaryjnej eksploatacji swojego auta.

Jaką funkcję pełnią świece zapłonowe?

Świece zapłonowe mają jedno podstawowe zadanie: spowodowanie w komorze spalania wyładowania elektrycznego o odpowiednim charakterze, inicjującego wybuch mieszanki oraz gwałtowny wzrost ciśnienia wywołującego ruch tłoka, który zostaje przełożony na obrót wału korbowego. Jednym słowem świece zapłonowe w ogromnym stopniu decydują o właściwej pracy silnika samochodu.

Wymiana świec zapłonowych

W związku z tym, że pracują one w ekstremalnych warunkach bardzo wysokich temperatur i tworzących się w komorze spalania gazów, ulegają zużyciu i podlegają okresowej wymianie.

Okresowa kontrola stanu świec

O złej kondycji świec świadczą następujące objawy:

  • wzrost zapotrzebowania na paliwo,
  • nierówna praca silnika,
  • problemy z odpaleniem samochodu.

Są to sygnały, które mówią nam, że czeka nas wymiana świec zapłonowych. Jednak  nawet wtedy, gdy silnik pracuje bez zarzutu, wskazana jest okresowa kontrola stanu świec.

Ocena pracy świec zapłonowych

Wygląd świec zapłonowych umożliwia określenie stopnia ich zużycia oraz pozwala ocenić pracę silnika i wykryć poważne usterki i awarie.

Wymiana świec zapłonowych

Po wykręceniu warto z tego powodu poddać świece zapłonowe dokładniejszym oględzinom. W celu przeprowadzenia kontroli, a także wtedy, gdy czeka nas wymiana świec, potrzebujemy następujących narzędzi:

Właściwie pracująca świeca zapłonowa

Dobrze działająca świeca posiada barwę jasnobrązową, szarobiałą lub szarożółtą. Zarówno elektrody, jak i izolator nie powinny nosić śladów uszkodzeń, takich jak pęknięcia, czy nadtopienia. Na świecy i jej elektrodach nie mogą gromadzić się też zanieczyszczenia, a przerwa pomiędzy elektrodą masową, a środkową musi mieścić się w normie ustalonej przez producenta. W celu zbadania rozmiaru tej przerwy powinniśmy użyć szczelinomierza. Jest to przyrząd pomiarowy złożony ze stalowych listków o różnej grubości w zakresie od 0,05 mm do 1,00 mm. Wsuwając listki w przerwę między elektrodami łatwo możemy określić jej wielkość. Szczelinomierz będzie nam również pomocny, gdy zdecydujemy się na korektę tej przerwy.

Nieprawidłowy wygląd świecy

Niżej zebraliśmy najczęściej napotykane objawy niewłaściwej pracy świecy zapłonowej, jej przyczyny i wpływ na pracę silnika.

Wymiana świec zapłonowych

Pękniecie izolatora

Przyczyny

  • świeca mocna zużyta i osłabiona przez zbyt długą eksploatację,
  • uszkodzenia mechaniczne spowodowane przy wymianie świec.

Praca silnika

  • nieregularny zapłon.

Świeca okopcona - nalot sadzy

Przyczyny

  • jazda na krótkich odcinkach,
  • niewłaściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej (zbyt bogata mieszanka),
  • problemy z prawidłowym działaniem urządzeń rozruchowych,
  • silnie zanieczyszczony filtr powietrza,
  • uszkodzona sonda lambda,
  • uszkodzone ssanie,
  • za niska temperatura świecy (za niska wartość cieplna świecy).

Praca silnika

  • nieregularny zapłon,
  • problemy z odpaleniem zimnego silnika.

Osad z popiołu

Przyczyny

  • osadzanie się składników zawartych w oleju silnikowym,
  • słaba jakość spalanego paliwa,
  • spalanie płynu chłodniczego dostającego się przez uszkodzoną uszczelkę głowicy.

Praca silnika

  • samozapłon,
  • utrata mocy.

Nadtopiona lub stopiona elektroda środkowa

Przyczyny

  • niewłaściwe ustawienie kąta zapłonu,
  • przeciążenie termiczne świecy spowodowane samozapłonem,
  • słaba jakość paliwa,
  • uszkodzone zawory,
  • wadliwy rozdzielacz zapłonu,
  • za niska wartość cieplna świecy,
  • źle dokręcona świeca.

Praca silnika

  • przerwy w zapłonie (nieregularny zapłon),
  • spadek mocy.

Stopione obie elektrody

Przyczyny

  • nieprawidłowe ustawienie zapłonu,
  • przeciążenie termiczne świecy spowodowane samozapłonem,
  • słaba jakość paliwa,
  • uszkodzone zawory, rozdzielacz zapłonu lub moduł zapłonowy,
  • za niska wartość cieplna świecy,
  • źle dokręcona świeca.

Praca silnika

  • spadek mocy silnika.

Zalanie olejem

Przyczyny

  • w silnikach czterosuwowych może oznaczać zużycie pierścieni tłokowych, cylindrów i prowadnic zaworów.

Praca silnika

  • nieregularny zapłon,
  • problemy z odpalaniem.

Świeca zaołowiona - pokryta warstwą brązowo żółtego szkliwa - glazury

Przyczyny

  • dodatki paliwowe zawierające ołów,
  • duże obciążenie silnika.

Praca silnika

  • nieregularny zapłon.

Elektroda masowa bardzo cienka na końcu. Zwiększona odległość między elektrodami

Przyczyny

  • brak przeciążenia termicznego,
  • dodatki w paliwie,
  • nagar w komorze spalania.

Praca silnika

  • nieregularny zapłon,
  • problem z rozruchem.

Zużycie elektrody środkowej

Przyczyny

  • świeca wyeksploatowana.

Praca silnika

  • problem z rozruchem,
  • nieregularny zapłon.

Wymiana świec zapłonowych - odkręcanie

Wymiana świec zapłonowych rozpocząć się powinna od sprawdzenia, czy samochód ma zimny silnik, a zapłon jest wyłączony. Następnie należy otworzyć maskę i zdjąć plastikową osłonę silnika. Pod tą pokrywą może - w zależności od modelu auta - znajdować się zespolona cewka zapłonowa, cewki lub przewody zapłonowe. W starszych samochodach zdecydowanie częściej występują te ostatnie. Dobrym rozwiązaniem jest wówczas pojedyncza wymiana każdej świecy, aby nie pomylić kolejności kabli. Nowsze auta posiadają przeważnie cewki zapłonowe, które obsługują każdą świecę z osobna lub cewki blokowe na dwie, a niekiedy na wszystkie świece zapłonowe.

Wymiana świec zapłonowych

Następnym krokiem jest odpięcie wtyczek, a następnie kluczem do świec zapłonowych odkręcenie i wyjęcie ich zewnątrz szczypcami.

Kiedy gniazda będą już puste, wydmuchujemy z nich brud za pomocą sprężonego powietrza lub odkurzacza.

Wymiana świec zapłonowych - instalowanie

Wymiana świec zapłonowych w tym momencie wchodzi w ważny etap - instalowanie nowych świec. Wkładamy je w gniazda i ręcznie wkręcamy. Następnie, w zależności od posiadanych narzędzi, a więc przy użyciu klucza nasadowego lub dynamometrycznego, dokręcamy je z odpowiednią siłą.

Dokręcanie świec z kluczem dynamometrycznym

Nową świecę wkręcamy ręcznie aż do napotkanego oporu. Następnie kontynuujemy z odpowiednią siłą przy pomocy klucza dynamometrycznego. Zbyt słabe dokręcenie może spowodować utratę sprężenia i przegrzanie. Powstaną też drgania, w rezultacie których może dojść do pęknięcia izolatora lub środkowej elektrody. Natomiast robiąc to zbyt mocno można zerwać gwint. Aby uniknąć takich sytuacji, należy stosować moment obrotowy zalecany przez producentów świec.

Dokręcanie świec bez klucza dynamometrycznego

Świece zapłonowe można dokręcać bez użycia klucza dynamometrycznego. W tym celu najpierw wkręcamy świece palcami do oporu. Następnie dokręcamy kluczem do świec o około pół obrotu więcej.

Wymiana świec zapłonowych - zakończenie

Po wkręceniu wszystkich świec należy odpowiednio podłączyć przewody lub cewki, zapuścić silnik i cieszyć się jego równą pracą. Jednak w związku z tym, że w nowych modelach aut wymiana świec zapłonowych jest trudniejsza, niż miało to miejsce dawniej, osobom z mniejszym doświadczeniem warsztatowym zalecamy wizytę w zakładzie serwisowym.

Autor tekstu: Joanna Lipińska

Doświadczony copywriter doskonale odnajdujący się w przestrzeni e-commerce. W swojej pracy stawia na rzetelną wiedzę oraz pasję do tworzenia tekstów wartościowych, ciekawych i przystępnych. W każdy projekt wkłada sto procent zaangażowania, pomagając wielu firmom skutecznie rozwijać biznes w Internecie. Początki przygody z pisaniem sięgające jeszcze czasów licealnych zapewniły solidne podstawy, które przekładają się na jakość i skuteczność jej obecnych działań w zakresie marketingu internetowego.

Może Cię także zainteresować

3M Company7TINADBLALCAAMIOATAS - PLAKATEAUTOMAXAUTOSOLBASEUSBLOOMBLOWBOLLBORYGOBOSCHCALIFORNIA SCENTSCARMOTIONCARPLANCASTROLCERAMIZERCHAMPIONCHEMNAFT QUALITIUMCOLLINITECOLOURLOCKDENSODISNEYDR MARCUSDRUCHEMA ORIGINALDURACELLDWREINPARTS AUTOMOTIVEELFELJOTFARENHEITFILTRONFINISH KAREFLASHFORDFORMULA 1FRESSOFROGUMGLIPTONEGM GENERAL MOTORS - OPELGOTIEGÓRECKIHEYNERHOLTSHOUSE DETAILINGK2 - MELLEKOCH CHEMIEKUFIETAKUKLAKUNAGONEKUNGSLABOLIQUI MOLYLOTOSMASNERMAXIFIMAZDAMEGUIARSMENZERNAMIX-PLASTMOBILMOJE AUTOMOTULMURSKAMYWAYNANOAUTONARVANEGOTTIOGNIOCHRONORLENOSRAMPHILIPSPINGIPK-MOTPOORBOYS WORLDPOXIPOLPRESTONEPRODIG TECHPURE CHEMIEQ11QUIXXRAIN-XREZAW-PLASTRING AUTOMOTIVERR CUSTOMSRUPESSENASHINY GARAGESOFT99SONAXSTANMOTTANNERS PRESERVETENZITEXTARTOTALTRWTUNGSRAMTURTLE WAXUTALVALEOVALETPROVERSACOVICTOR REINZVISIONVOICE KRAFTWESCOWUNDER-BAUMXERAMICYATO
Darmowa dostawajuż od 300 zł
Szybka wysyłkadostawa w 24h
30 dni na zwrotjasne zasady
Gwarancja jakościnajlepsze marki
Zapisz się do naszego Newslettera

I odbierz 5% rabatu na pierwszy zakup w sklepie.Co zyskujesz? Będziesz otrzymywać informacje o promocjach i nowościach w naszym sklepie.